Suszone daktyle – dlaczego warto włączyć je do swojej diety

Daktyle suszone to zdrowa i smaczna przekąską, którą warto włączyć do swojej diety. Docenią je osoby, które zdrowo się odżywiają i chcą dostarczać do swojego organizmu wartościowe składniki.

Wartości odżywcze

Daktyle to owoce daktylowca właściwego. Zawierają witaminy A, C oraz E, które są przeciwutleniaczami i wspomagają naszą naturalną odporność. Witamina B, która także jest w składzie to pomoc dla układu nerwowego. W połączeniu z magnezem walczy ze stresem. Inne wartościowe składniki mineralne, jakie możemy znaleźć w daktylach to potas, żelazo, cynk czy wapń. Dodatkowo owoce te są bogactwem błonnika, który wspomaga pracę układu pokarmowego i poprawia trawienie.

Kto powinien jeść daktyle?

– Sportowcy – cukry proste w tych owocach dodają energii i są szybko wchłaniane. Daktyle suszone sprawdzą się zarówno przed, jak i po treningu. Uzupełnią niedobór glikogenu w mięśniach.
– Osoby zestresowane – witaminy z grupy B i tauryna pomagają radzić sobie z nerwowymi sytuacjami i napięciem. Warto włączyć tę przekąskę do swojej diety, kiedy jesteśmy psychicznie wyczerpani, cierpimy na bezsenność lub mamy nerwowy okres w życiu.
– Osoby na diecie odchudzającej – czy słodkie zawsze musi być zakazane? Nic bardziej mylnego. Daktyle suszone urozmaicą śniadanie, poprawią samopoczucie i dostarczą wielu niezbędnych składników odżywczych. Można je bez obaw jeść, oczywiście z umiarem.
– W profilaktyce miażdżycy – regularne spożywanie daktyli jest pomocne również, gdy chcemy uchronić się przed odkładaniem się cholesterolu w naczyniach krwionośnych.

Na co zwracać uwagę przy zakupie?

Chociaż daktyle suszone wyróżniają się bardzo dobrym składem to jednak powinniśmy zwracać uwagę, z jakiego źródła je kupujemy. Warto przyjrzeć im się dokładnie, czy są bez śladów pleśni oraz skrystalizowanego cukru. Najlepiej wybierać takie, które są lśniące, wilgotne i sprzedawane w całości. Nie zapominajmy również, by przeczytać skład. Może się okazać, że są siarkowane, co psuje ich smak i wpływa niekorzystnie na zdrowie.

Jakie właściwości maja daktyle suszone

Daktyle suszone to jedne z najpopularniejszych suszonych owoców. Swoją popularność zawdzięczają one najpewniej bardzo słodkiemu smakowi i przyjemnemu zapachowi. Zanim włączymy do swojej diety tę przekąskę, dobrze byłoby poznać jej dobroczynne właściwości. Jak się okazuje, daktyle mają całkiem dobry wpływ na nasz organizm. Nie oznacza to jednak, że można się nimi bezkarnie objadać.

Co kryje się w daktylach?

Daktyle wydają się być idealnym zamiennikiem słodyczy dla osób, które są na diecie. Stanowią bogatą skarbnicę błonnika, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego. W owocach tych nie brakuje również witaminy A, niezbędnej dla odpowiedniego działania narządu wzroku. Witamina A troszczy się także o stan naszej skóry. Suszone daktyle są także bardzo bogate w składniki mineralne, takie jak żelazo, wapń, mangan czy cynk. Co ciekawe, znajduje się w nich całkiem sporo antyoksydantów. Są one odpowiedzialne przede wszystkim za walkę z uciążliwymi wolnymi rodnikami. Wbrew pozorom, daktyle nie są tak kaloryczne, jak mogłoby się wydawać. Spokojnie można zjadać od dwóch do trzech owoców dziennie i nie obawiać się tego, że przybierzemy na wadze.

Do czego można wykorzystać suszone daktyle?

Daktyle nadają się do naprawdę wszechstronnego wykorzystania. Świetnie sprawdzą się jako przekąska solo, ale można je wkroić także do porannej porcji owsianki. Idealnie nadają się również jako dodatek do koktajlu. Po zblendowaniu powstanie z nich natomiast przepyszna i niezwykle słodka pasta. Może być ona wykorzystywana jako dodatek do kanapek, ciast i deserów. Miłośnicy roślinnej kuchni mogą przyrządzić na bazie daktyli spód do ciasta bądź krem. Jeśli zależy nam na pozytywnym wpływie daktyli suszonych na nasz organizm, musimy spożywać je regularnie. Dobrych jakościowo owoców warto poszukiwać przede wszystkim w sklepach ze zdrową i ekologiczną żywnością. Dobre daktyle są mięsiste, a nie twarde i wysuszone.

Daktyle – zdrowa alternatywa dla słodyczy

Daktylowiec to jedno z najstarszych drzew uprawnych znanych na świecie. Obecnie występuje w ponad 400 odmianach na terenie Azji południowo-zachodniej, Afryki północnej oraz Stanów Zjednoczonych. Łacińska nazwa tego drzewa tłumaczona jest jako “drzewo życia”, co znakomicie oddaje, jak bardzo pożywne są daktyle. Owoce daktylowca mogą być spożywane świeże lub suszone. Te drugie są w Polsce znacznie bardziej popularne.

Własności suszonych daktyli

Suszone daktyle na pierwszy rzut oka przypominają duże rodzynki. Jednak ich smak jest zupełnie inny, są bowiem dużo słodsze. Zawierają sporo cukru, dlatego należy spożywać je z umiarem. Z drugiej jednak strony mogą stanowić zdrowszą alternatywę dla cukru i słodyczy. Poza walorami smakowymi suszone daktyle posiadają szereg własności odżywczych. Stanowią one przede wszystkim znakomite źródło błonnika, który wspomaga prawidłową pracę jelit. Poza błonnikiem suszone daktyle ze sklepu ze zdrową żywnością zawierają sporo witamin oraz mikro i makroelementów. Można w nich znaleźć sporo witaminy A i C oraz witamin z grupy B. Poza tym dostarczają niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu cynk, potas, magnez czy żelazo. Wybierając suszone daktyle, warto decydować się na te pozbawione konserwantów i sztucznych dodatków.

Zastosowanie suszonych daktyli

Ze względu na wysoką zawartość błonnika suszone daktyle powinny być spożywane przez osoby cierpiące na zaparcia. Regularnie jedzone daktyle usprawnią pracę układu trawiennego oraz jelit i pomogą pozbyć się krępującego problemu. Z badań wynika, że spożywane regularnie suszone daktyle mogą pozytywnie wpływać na poziom cholesterolu we krwi, ograniczając w ten sposób ryzyko chorób serca, udaru czy miażdżycy. Suszone daktyle są znakomitym rozwiązaniem dla osób na diecie odchudzającej. Spożywane w rozsądnych ilościach stanowią smaczną i zdrową przekąskę, która z powodzeniem może zastąpić sklepowe słodycze. Ze względu na dużą zawartość cukrów prostych suszone daktyle są również bardzo dobrą przekąską dla sportowców, stanowią bowiem źródło łatwo dostępnej energii.